Parowozy paradnie

xrt

publikacja 24.09.2012 17:17

29 września na terenie Muzeum Kolejnictwa i Przemysłu w Jaworzynie Śląskiej, będzie można się przekonać ile nieprzemijającego czaru mają w sobie potężne lokomotywy.

Parowozy paradnie Stara parowozownia jest dzisiaj skansenem niezwykłych eksponatów ocalonych od zniszczenia i przetopienia w hutach. ks. Roman tomaszczuk/GN

29 września w Jaworzynie Śląskiej odbędzie się po raz drugi międzynarodowy zlot zabytkowych parowozów.

Do Muzeum znajdującego się w zabytkowej lokomotywowni z przełomu XIX i XX wieku przyjadą parowozy z Niemiec, Czech i Polski. Organizatorzy spodziewają się 6 parowozów, w tym parowóz  produkcji BR35 1019-5 wyprodukowany został w zakładach BORSIG Berlin w 1936. To parowóz pospieszny o masie 175 t, poruszający się z prędkością maksymalna 130 km/h. W 1936 roku kosztował 193 521 Reichsmarek. Dziś pozostaje własnością Lausitzer Dampflok Club e.V. z Cottbus. Kolejnym parowozem, który zawita w Jaworzynie Śląskiej to BR52 8080-5 niemiecka lokomotywa wojenna o uproszczonej konstrukcji zbudowana w 1944 roku w zakładach Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin. Zrekonstruowana w 1963 roku. Własność Ostsächsische Eisenbahnfreunde e.V.z Lobau. Gościem z Czech  będzie parowóz 213.901 – lokomotywa przemysłowa, zbudowana do prowadzenia prac manewrowych, wyprodukowany w 1954 roku w zakładach Českomoravská Koleben Daňek. Odrestaurowany przez Klub Przyjaciół Pojazdów Kolejowych z BRNA.

Polskie parowozy będzie reprezentować TKt48-18 – polski parowóz tendrzak, zbudowany do prowadzenia składów towarowych i lekkich pociągów osobowych w obrębie dużych aglomeracji miejskich. Lokomotywa zbudowana w zakładach Im. Józefa Stalina w Poznaniu (Dawniej Zakłady Im. Hipolita Cegielskiego) w 1951 roku. W 2010 roku poddana naprawie głównej w zakładach Interlok Piła wraca na tory. Masa parowozu to 98t, moc 1060 KM pozwala osiągnąć prędkość 80 km/h.

Z parowozowni Wolsztyn przyjedzie Ol49-59 – seria polskich parowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich lub lekkich składów pospiesznych. Moc 1290 KM pozwalała osiągnąć prędkość 100 km/h. Lokomotywa Ol49-59 wyprodukowana została w 1953 roku w Zakładach Im. Feliksa Dzierżyńskiego (dawniej: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie).

Zabytkowe parowozy po powitaniu na stacji w Jaworzynie Śląskiej o 11.30 wjadą na teren Muzeum, gdzie odbędzie się ich prezentacja.  Zademonstrowane zostaną czynności wykonywane przy codziennej obsłudze parowozu. Uzupełnianie węgla, nalewanie wody przed wyjazdem w trasę, kontrola i regulacja maszyn.

Odwiedzający Muzeum będą mogli wejść do wybranych parowozów, dowiedzieć się o ich działaniu, historii, a także o przebytych trasach. 

Pokazy ruchu zabytkowych parowozów na terenie lokomotywowni będą trwały przez cały dzień .

Szczególną atrakcją dla koneserów teatru i muzyki alternatywnej będzie wieczorny koncert na terenie muzeum. W rolę aktorów wcielą się parowozy, które w szczególnej aranżacji w otoczeniu świateł, pary i fantastycznych dźwięków twórców zespołu Babu Król stworzą niepowtarzalne artystyczne wrażenia.

Parowozy z "duszą" w towarzystwie olbrzymich lalek, stworzonych i poruszanych przez członków grupy teatralnej "Klinika Lalek", zaprezentuje bajeczny świat opowiedziany oczami maszyn epoki pary.

Premiera spektaklu rozpocznie się o 19.00 a zakończy się pokazami ogni sztucznych.

Gala Parowozów znajdzie swój finał nocą koncertami muzycznymi w ramach Dni Jaworzyny Śląskiej.

W niedzielę 30 września na terenie bocznicy nadal będzie można podziwiać parowozy, zwiedzić  zabudowania zabytkowej lokomotywowni a także  oraz przejechać się taborem kolejowym.