Tygrysa da się oswoić

Gość Świdnicki 43/2013

publikacja 24.10.2013 00:00

Zachęcają młodzież do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii i do czekania z seksem aż do małżeństwa.

To jest to! – chce się krzyczeć, gdy widzi się efekty pracy z młodymi w ramach programu Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Archipelag Skarbów”. Dzięki Bożenie Gąsior program po raz pierwszy został przeprowadzony na terenie Świdnicy. – Bardzo mi zależało, żeby pokazać wychowawcom, rodzicom i nauczycielom, że nie są sami w trosce o młodych, szczególnie gimnazjalistów – wyjaśnia. – Jako matka trzech córek wiem doskonale, jakie trudności muszą pokonać dzisiaj rodzice, żeby dzieci wychowywać do wolności od uzależnień i do wartości – dodaje. Czym jest „Archipelag skarbów”? To spotkania z młodzieżą (100–200 osób) na terenie szkoły prowadzone przez przygotowanych do tego trenerów z wykorzystaniem metod aktywizujących i warsztatowych.

Tematyka?

O miłości, seksualności, budowaniu relacji opartych na zaufaniu i szacunku. – Uczymy młodzież, jak radzić sobie z „tygrysami”, które mieszkają w „dżungli”, jaką jest wnętrze człowieka. Dajemy młodym konkretne wskazówki, jak radzić sobie z pobudzeniem seksualnym, zakochaniem (które jest piękne, ale bywa ślepe), ze złością i gniewem. Zachęcamy młodzież do korzystania z tych wskazówek, trenowania własnej siły charakteru – wyjaśniają trenerzy. – Wiemy z naszych badań, że prawie każdy uczestnik programu wykorzystuje co najmniej jedną wskazówkę już w dniu warsztatów! – dodają. Gimnazjaliści poznają więc najważniejsze prawa rządzące miłością, problemy zawiązane z uzależnieniem od seksu i pornografii oraz mechanizmy związane z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków. Do tego zestawu dochodzi jeszcze trening asertywności. – Wszystkie te tematy są poruszane z dużą delikatnością i powagą – tak, by nie zranić tych, którzy mają takie doświadczenia, a zarazem przestrzec tych, którzy ich jeszcze nie mają – zaznacza Przemysław Chojnacki, jeden z trzech trenerów odwiedzających 16 i 17 października świdnickie gimnazjum.

I jeszcze jedno

Program odczarowuje przekaz mediów oraz styl życia celebrytów i umacnia w młodzieży przekonanie, że najważniejsi przewodnicy, od których mogą się wiele nauczyć w życiu, są wokół nich. Są to rodzice, dziadkowie, ciocia, wujek, wychowawcy, trenerzy, instruktorzy harcerscy, duchowni. Wobec powyższego zrozumiałe jest, że trenerzy programu muszą spełniać warunek zgodności własnego życia osobistego z treściami programu. Dzięki temu mogą dzielić się z młodzieżą doświadczeniami własnej drogi życia, pogłębiając przekaz wiedzy i wartości. Ich świadectwo jest dodatkowo wzmacniane przez specjalnie przeprowadzone wywiady ze znanymi ludźmi, którzy także żyją w sposób bliski duchowi programu (Tomasz Adamek, Marek Kamiński, Leszek Blanik, Jacek Czachor, Anna Jamróz, Manuel Arboleda).

Co dalej?

O „Archipelagu Skarbów” można pisać wiele, ale może jeszcze jedno: w ramach programu w każdej szkole odbywa się informacyjno-szkoleniowe spotkanie rady pedagogicznej oraz spotkanie dla rodziców. Oba te elementy pomagają wykorzystać pozytywne poruszenie młodzieży przez „Archipelag Skarbów” w dalszej pracy wychowawczej. – W ramach tych spotkań wyjaśniamy rodzicom i nauczycielom symbole programu (skarby, tygrysy, gwiazda, lejek) oraz niezrozumiałe dla niewtajemniczonych hasła programu (np. „Najważniejszy jest niebieski”). Operowanie symbolami i stworzenie unikalnego, atrakcyjnego dla młodzieży języka bardzo ułatwia rodzicom i wychowawcom rozmowy z młodzieżą na trudne tematy – dodają trenerzy.

Wspólnie z rodzicami

Przemysław Chojnacki, trener – Przekazujemy w „Archipelagu” podobne wartości do tych, które przekazuje większość rodziców w Polsce. Dla mnie zaletą programu jest to, że my, prowadzący, odnosimy się zarówno do siebie nawzajem, jak i do młodzieży, nauczycieli czy pań sprzątających w szkole z głębokim szacunkiem. Program bazuje na pozytywnym podejściu do młodzieży, bo wiemy, że szacunek i działanie na pozytywach bardzo otwiera młodzież i daje jej poczucie bezpieczeństwa, sprawia, że większość młodych chce być na naszym spotkaniu. Gdyby rodzice chcieli, żeby w ich szkole odbył się „Archipelag Skarbów” (www.program.archipelagskarbow.eu), należałoby skontaktować się z nami, by uzyskać więcej informacji i otrzymać od nas opis programu. Kolejny krok to wizyta u dyrektora szkoły i zaproponowanie realizacji takiego programu. Dyrektor – jeśli będzie chciał – może sprawdzić (także na naszej stronie), gdzie przeprowadziliśmy już program, i telefonicznie porozmawiać z dyrektorem tej placówki, pytając o opinie na temat „Archipelagu Skarbów”.

Więcej i galeria na: swidnica.gosc.pl.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.