Prowincja na lotnisku

xrt

publikacja 22.07.2013 08:20

Jest się z czego cieszyć, jedyne w regionie lotnisko rozwija się i wciąż "może więcej".

Prowincja na lotnisku Tomasz Lenart oprowadzał dziennikarzy po lotnisku ks. ROman Tomaszczuk /GN

18 lipca kilkunastu dziennikarzy m.in. z Oławy, Opola czy Świdnicy spotkało się z prezesem Portu Lotniczego Wrocław Dariuszem Kusiem i kierownikami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy funkcjonowania lotniska. Po krótkiej prezentacji osiągnięć lotniska zarówno związanych z nowym terminalem jak i organizacją i bezpieczeństwem lotów, gospodarze zamienili się w przewodników po terminalu.

W strefie bezpieczeństwa nie wolno było robić zdjęć, ale Tomasz Lenart, kierownik działu obsługi pasażerskiej wrocławskiego lotniska, wyjaśnił idee rządzące organizacją kontroli pasażerskiej.

 

Zdradził też, że w niedługim czasie zostanie zniesiony zakaz wnoszenia płynów w pojemnikach przekraczających pojemność 100 ml. – To zasługa skanerów, które zostaną wprowadzone. Będą one bowiem umiały rozpoznać rodzaj wnoszonego płynu – wyjaśniał.

Na pewno interesującym miejscem, a na co dzień absolutnie niedostępnym dla osób postronnych, jest sortownia bagażu. Zachęcamy zatem do zajrzenia do naszej galerii, żeby sprawdzić, jak wygląda hala, w której decyduje się o losie nadawanych walizek.

Terminal wrocławskiego lotniska zbudowano od podstaw uwzględniając w planach przyszłą rozbudowę. – Już na etapie projektu założyliśmy, że utrzymując dynamikę rozwoju wrocławskiego portu, będziemy potrzebować w przyszłości jeszcze większej przepustowości. Terminal powstał dzięki Euro, jednak będzie służył regionowi przez wiele kolejnych lat po mistrzostwach – wyjaśniał Dariusz Kuś. 

Już dziś obiekt jest w stanie obsłużyć blisko 4 mln podróżnych, po dalszej rozbudowie nawet 7 mln. Rozbudowę umożliwia modułowa konstrukcja, która daje swobodę powiększenia terminala w obu kierunkach wzdłuż płyty lotniska, równolegle do pasa startowego. Przy terminalu może stacjonować jednocześnie 16 samolotów. Pasażerowie przemieszczają się na pokład maszyn bezpośrednio z terminala przez klatki i specjalne rękawy lotnicze. Wrocławskie lotnisko było pierwszym po Warszawie portem, który uruchomił u siebie tego typu rozwiązanie. Dzisiaj korzystają z niego nawet przewoźnicy niskokosztowi.

Nowy terminal pasażerski wrocławskiego lotniska to jeden z najciekawszych obiektów wśród polskich portów regionalnych. Na koncie ma już nagrodę dla Najbardziej Przyjaznego Lotniska w Polsce. W czerwcu został wyróżniony tytułem "Budowa Roku 2012", zdobył Grand Prix konkursu "Piękny Wrocław” i "Platynowe Wiertło".

Ponad półtora roku temu, 11 marca 2012 roku, wraz z pierwszym lotem do Warszawy, a po kilku minutach do Londynu Luton, uruchomiono nowy terminal pasażerski wrocławskiego lotniska. Powstawał 29 miesięcy i był pierwszym ukończonym i uruchomionym przed UEFA EURO 2012 tego typu obiektem w Polsce. To, co zdecydowanie wyróżnia wrocławski port na tle innych polskich lotnisk, to imponująca kubatura 330 tys. m³ – jedna z największych w Polsce. Wraz z towarzysząca infrastrukturą kosztował ok. 400 mln zł.

– Wrocławski terminal – pod względem designu i funkcjonalności –  śmiało może konkurować z najnowocześniejszymi portami w Europie – mówi Dariusz Kuś. – Dostrzegli to sami podróżni, nagradzając nas w Ogólnopolskim Teście Lotnisk, przyznając nam tytuł Najbardziej Przyjaznego Lotniska 2012 roku. Ostatnio obiekt docenili też eksperci branży budowlanej i architektonicznej.

Natomiast Tomasz Lenart zdradza klucz do sukcesu wrocławskiego portu.

Wrocławskie lotnisko w liczbach:

  • W 2012 roku wrocławskie lotnisko obsłużyło ok. 2 mln pasażerów.
  • 20,5% wzrostu w skali roku – w 2012 roku Port Lotniczy Wrocław odnotował najwyższy wzrost wśród regionalnych lotnisk w Polsce.
  • 44% wzrostu – tyle pasażerów więcej skorzystało we Wrocławiu z tanich połączeń lotniczych do Europy Południowej w pierwszym roku funkcjonowania bazy Ryanair.
  • Nowy terminal wrocławskiego lotniska jest 4 razy większy od poprzedniego.
  • Przepustowość wynosi ponad 4 mln podróżnych rocznie.
  • Na pasażerów czeka 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i 13 gate’ów w strefie dla odlatujących.
  • 4 tys. m powierzchni komercyjnej.
  • Parking przed terminalem może pomieścić blisko 1100 samochodów.