Japońskie spojrzenie

xrt

publikacja 11.08.2013 15:50

Przyzwyczajeni do europejskiego oglądania i wartościowania świata dajemy się zaskoczyć temu, co inne, i wchodzimy w intrygujący świat np. Dalekiego Wschodu.

Japońskie spojrzenie Przetworzona na papier koszula prof. Jana Miodka ks. Roman Tomaszczuk /GN

Podczas pierwszego dnia Święta Papieru we wnętrzach dusznickiego młyna papierniczego otwarta została wystawa ukazująca m.in. prace fotograficzne autorstwa japońskiego artysty Yasu Suzuki "Mandala wiatru. Fotografia otworkowa w świecie cyfrowym”. Artysta zestawił ze sobą tradycyjne fotografowanie przy użyciu camery obscury ze współczesną metodą wydruku wykorzystującą drukarkę cyfrową. Swoje fotografie zaprezentował na ręcznie wykonanym japońskim papierze washi. – Tematem jego prac są: cykl, reinkarnacja, symbioza i pokój. Stają się one celem twórczej penetracji. Artysta, definiując swoją sztukę, wiąże ją z: "przypadkiem i koniecznością oraz nieustannym poszukiwaniem korzeni, mającym początek w filozofii Wschodu”. Ta podstawowa koncepcja twórcza artysty cementuje się z użytym przez niego tytułem wystawy  „Mandala wiatru…”. Kluczowe słowo mandala pochodzi z sanskrytu i oznacza manda – "naturę", natomiast la – "otrzymać". Używa się jej jako symbolu w ezoterycznych ceremoniach buddyjskich. Dla Yasu Suzuki stanowi rdzeń wszechświata. Ekspozycja staje się zatem swoistym mistycznym widowiskiem, obrazującym podążanie człowieka za Matką Naturą – wyjaśnia Jerzy Olek, kurator wystawy.

Oprócz fotografii otworkowych artysta zaprezentował również prace z zakresu sztuki papieru, stosunkowo nowej dziedziny twórczości, korzeniami sięgającej XX wieku. Jej początki ściśle związane są z prekursorami kubizmu, Pablem Picassem i Georges’em Brakiem. Na wystawie zobaczymy tzw. portrety, powstałe z koszul Jana Miodka, Wojciecha Malajkata, Korneliusza Pacudy, Jerzego Olka oraz Bogusława Michnika – przyjaciół i gości dusznickiego Muzeum.

Wystawę można obejrzeć do 1 września.