Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Serwis internetowy Gościa Świdnickiego

Świdnicki

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Podcasty
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • PARAFIE
    • KURIA
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI

Najnowsze Wydania

  • GN 44/2025
    GN 44/2025 Dokument:(9477129,O szarej godzinie)
  • Historia Kościoła (12) 06/2025
    Historia Kościoła (12) 06/2025 Dokument:(9471760,Sobór sprawił, że ludzie znowu zaczęli mieć pytania do Kościoła. Edytorial nowego wydania)
  • GN 43/2025
    GN 43/2025 Dokument:(9469044,Rodzina – sens i stabilność)
  • GN 42/2025
    GN 42/2025 Dokument:(9458103,Zaczarowana miotła)
  • GN 41/2025
    GN 41/2025 Dokument:(9450251,Odpowiedzialni mężowie)
swidnica.gosc.pl → Wiadomości z diecezji → Viola da gamba i klawesyn

Viola da gamba i klawesyn przejdź do galerii

Ma rację Ryszard Wawryniewicz, gdy przekonuje, że przeżywająca renesans viola da gamba to niezwykły instrument.

 
Julia Karpeta podczas strojenia instrumentu ks. ROman Tomaszczuk /GN

W ramach trwającego XVI Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego 23 lipca w kościele pw. Świętego Krzyża wystąpili: Julia Karpeta i Krzysztof Karpeta – viola da gamba i Marta Niedźwiecka – klawesyn.

Wykonali utwory francuskich mistrzów baroku: Monsieur de Sainte-Colombe, Francois Couperin, Marin Marais, Caix d'Hervelois i Charles Dolle.

Publiczność znakomicie przyjęła małżeństwo gambistów. Ci bowiem przekonali, że instrument, który swego czasu przegrał walkę o prymat ze skrzypcami i wiolonczelą i odszedł w zapomnienie, dzisiaj słusznie jest przypominany i przeżywa swój renesans. O swej miłości do tego instrumentu mówił niedawno na łamach Gościa Świdnickiego Ryszard Wawryniewicz, prezes Fundacji im. Jana Sebastiana Bacha, organizatora festiwalu. – W Europie doby renesansu i baroku, czyli między końcem XV wieku a Rewolucją Francuską, lutnia i viola da gamba odgrywały podobną rolę, jak w wieku XIX fortepian, a bliżej naszych czasów gitara elektryczna. Ten instrument brzmiący „niemal jak ludzki głos”, często używany był do towarzyszenia sytuacji „przejścia” między życiem i śmiercią̨, między naszą kondycją człowieka śmiertelnego a mistycznym transem. W rękach wirtuoza potrafi wyrazić całą paletę ludzkich uczuć – przekonywał.

Pierwsze viole pojawiły się już pod koniec XV w. W początkowym stadium instrument ten występował w wielu różnych odmianach. Dopiero w XVI w. wyklarował się dosyć jednolity wygląd tych instrumentów, choć zawsze występowały odmiany violi da gamba w różnych strojach.Viole wyparte zostały w połowie XVIII w. przez skrzypce i wiolonczele, choć viole były kojarzone z instrumentem arystokratycznym a skrzypce z muzyką ludową. Zwycięstwo skrzypiec wiąże się z rosnącą popularnością na północ od Alp muzyki włoskiej. 

 

« ‹ 1 › »
Ensemble Fernabucco

WIARA.PL DODANE 24.07.2013 AKTUALIZACJA 25.07.2013

Ensemble Fernabucco

Julia Karpeta i Krzysztof Karpeta podczas koncertu w kościele pw. Świętego Krzyża w Świdnicy w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego​. Muzykom towarzyszy na klawesynie Marta Niedźwiecka. Zdjęcia: ks. Roman Tomaszczuk /GN  
oceń artykuł Pobieranie..

xrt

|

GOSC.PL

publikacja 24.07.2013 07:40

0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • ENSEMBLE FERNABUCCO
  • JAN SEBASTIAN BACH
  • MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BACHOWSKI
  • VIOLA DA GAMBA

Polecane w subskrypcji

  • „Św. Jan Kapistran podczas odsieczy Belgradu” na płótnie Antona von Pergera
    • W ramach
    • Leszek Śliwa
    „Św. Jan Kapistran podczas odsieczy Belgradu” na płótnie Antona von Pergera
  • Mój ojciec powtarzał: „Przysięgałem – dotrzymam”. Rozmowa z Ireną Bylicką o rodzinie, wierności i samotności w tłumie
    • Rozmowa
    • Agata Puścikowska
    Mój ojciec powtarzał: „Przysięgałem – dotrzymam”. Rozmowa z Ireną Bylicką o rodzinie, wierności i samotności w tłumie
  • Ks. Piotr Kieniewicz: Milczenie też jest językiem. Wymaga jednak domknięcia słowem, bo bez dialogu nie ma relacji
    • Rozmowa
    • Kamil Gąszowski
    Ks. Piotr Kieniewicz: Milczenie też jest językiem. Wymaga jednak domknięcia słowem, bo bez dialogu nie ma relacji
  • Rodzina w pułapce medialnego kłamstwa
    • Polska
    • Konstanty Pilawa
    Rodzina w pułapce medialnego kłamstwa
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    •  
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X