powrót
Serwis internetowy Gościa Świdnickiego

Świdnica

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
  • facebook
  • rss
  • Powiadomienia
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 22/2025
    GN 22/2025 Dokument:(9278877,Dziecko chce do Jezusa!)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 21/2025
    GN 21/2025 Dokument:(9268666,Przyszłość świata)
  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
Per Crucem Tuam  
Szymon Chojecki podczas koncertu pasyjnego ks. Roman Tomaszczuk /Foto Gość

Per Crucem Tuam przejdź do galerii

Coraz bardziej uznany zespół wokalistów - choć amatorów to jednak na profesjonalnym poziomie - koncertował w Świdnicy ku czci Męki Pańskiej i Pańskiego Krzyża.

xrt

|

GOSC.PL

dodane 23.03.2015 13:00
0

– Na początku koncertu zatrzymamy się na chwili czuwania w Ogrodzie Oliwnym – mówił Kamil Moneta podczas wprowadzenia do koncertu Scholi Cantorum "Exultet" istniejącej przy świdnickiej katedrze. – Pierwszym utworem będzie „In monte Oliveti” Juozasa Naualisa, litewskiego kompozytora, żyjącego w latach 1869–1934. Tłumaczenie łacińskiego tekstu brzmi następująco: "Na Górze Oliwnej (Jezus) modlił się do Ojca:/  Ojcze, jeśli to możliwe, oddal ode Mnie ten kielich/  Duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe". 

Podczas dwóch pasyjnych koncertów (21 marca w kościele pw. św. Andrzeja Boboli, a dzień później w kościele pw. Świętego Krzyża), repertuar był ten sam. Pieśni o Męce Pańskiej. Stare i współczesne, autorów znanych i anonimowych, zarówno klasyczne, jak i ludowe, po łacinie i po polsku. W sumie dwanaście utworów ułożonych tak, by od Ogrodu Oliwnego przejść z Chrystusem na Golgotę. – Stojąc pod Krzyżem, patrzymy też na cierpiącą razem z Synem Maryję. O jej bólu opowiada sekwencja „Stabat Mater”, po której tekst chętnie sięgają kompozytorzy wszystkich epok – wyjaśniał Kamil Moneta. – Na koniec tej części koncertu wykonamy właśnie tę sekwencję w opracowaniu Zoltana Kodaja, węgierskiego kompozytora, żyjącego w latach 1882–1967 – mówił.

Natomiast zapowiadając ostatnią część występu, który z pewnością był nie tylko popisem rosnących umiejętności śpiewaczych scholistów, ale także okazją do medytacji prawdy o cenie ludzkiego odkupienia, Kamil Moneta wprowadzał: – W ostatniej części koncertu usłyszą Państwo ten sam tekst, opracowany przez dwóch różnych, współczesnych kompozytorów: Mariano Garau i Erica Wilima Barnuma. „Adoramus te Christe” to strofa, wykonywana między stacjami Drogi Krzyżowej: „Kłaniamy Ci się, Panie Jezu Chryste, i błogosławimy Tobie, żeś przez Krzyż i Mękę swoją świat odkupić raczył”. 

Koncert był spełnieniem marzeń dyrygentki scholi: Marty Monety, która z podobnymi inicjatywami zetknęła się w Warszawie, gdzie studiuje i pracuje. – Wielkie miasto zatrzymywało się przy krzyżu Chrystusa. To bardzo przejmujący widok – dzieliła się swoimi wrażeniami i inspiracją. 

 

1 / 1
"Exultet" pasyjnie

WIARA.PL DODANE 23.03.2015 AKTUALIZACJA 23.03.2015

"Exultet" pasyjnie

​21 marca w kościele pw. św. Andrzeja Boboli, a dzień później w kościele pw. Świętego Krzyża koncertowała Schola Cantorum "Exultet". Zdjęcia: ks. Roman Tomaszczuk /Foto Gość  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • KONCERT PASYJNY
  • MARTA MONETA
  • SCHOLA EXULTET

Polecane w subskrypcji

  • Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
  • Narkotyki, przemoc, bezdomność to codzienność dzieci w Sudanie Południowym. Salezjanie chcą przywrócić im dzieciństwo
    • Świat
    • Magdalena Dobrzyniak
    Narkotyki, przemoc, bezdomność to codzienność dzieci w Sudanie Południowym. Salezjanie chcą przywrócić im dzieciństwo
  • „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
    • W ramach
    • Leszek Śliwa
    „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
  • Atak gazowy pod Bolimowem. Tutaj 110 lat temu użyto najwięcej gazów bojowych w I wojnie światowej
    • Historia
    • Przemysław Kucharczak
    Atak gazowy pod Bolimowem. Tutaj 110 lat temu użyto najwięcej gazów bojowych w I wojnie światowej
  • „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
    • Polska
    • Piotr Legutko
    „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
  • Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
    • Rozmowa
    • Marcin Jakimowicz
    Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Podcasty
  • Nasze media
    • MAŁY GOŚĆ
    • RADIO eM
    • WIARA.PL
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • KURIA
    • PARAFIE