powrót
Serwis internetowy Gościa Świdnickiego

Świdnica

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
  • facebook
  • rss
  • Powiadomienia
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
  • GN 18/2025
    GN 18/2025 Dokument:(9238269,Człowiek jednej roli)
  • GN 17/2025
    GN 17/2025 Dokument:(9228937,Synchronizacja i piękni ludzie)
  • Historia Kościoła (9) 03/2025
    Historia Kościoła (9) 03/2025 Dokument:(9220196,Państwo ze stosów. Czy Francja podłożyła za dużo ognia pod własną historię?)
Podczas konferencji sami praktycy mówili, jak radzą sobie z patriotycznym wychowaniem trudnej młodzieży  
Podczas konferencji sami praktycy mówili, jak radzą sobie z patriotycznym wychowaniem trudnej młodzieży
Agnieszka Dochniak/ Foto Gość
⏮ ⏪
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
  • Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami
⏩ ⏭

Historia nauczycielką życia przejdź do galerii

O tym, jak wiedza historyczna pomaga wychować młodzież z problemami, rozmawiali wychowawcy i nauczyciele placówek resocjalizacyjnych.

Agnieszka Olipra Agnieszka Olipra

|

GOSC.PL

dodane 05.12.2018 22:15
0

Ponad 90 pracowników ośrodków wychowawczych oraz resocjalizacyjnych z Dolnego Śląska, ale nie tylko, spotkało się 5 grudnia w Wałbrzychu. Dzielili się sprawdzonymi pomysłami na przekazywanie wartości patriotycznych trudnej młodzieży.

Wyjściem do prezentacji dobrych praktyk był wykład o roli wartości w kształtowaniu się tożsamości człowieka.

- Wartości, jakie wyznajemy, wpływają na nasze zachowanie i decyzje. Są punktem odniesienia dla oceny samych siebie, innych ludzi, otaczającego nas świata. Rozbieżność między tym, co uważamy za ważne, a naszym zachowaniem, rodzi negatywne emocje. Ten dysonans znajduje swoje ujście np. w agresji - wyjaśniała Anna Karłyk-Ćwik z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Jerzy Rudnicki z Instytutu Pamięci Narodowej przypomniał, że historia jest nośnikiem wartości takich jak odwaga, honor, przyjaźń.

- Współczesne pokolenie samo nie było uczestnikiem historii, ani nie kształtuje się przez stały kontakt z jej świadkami. Młodzi ludzie muszą wykonać wysiłek nauki historii, muszą chcieć poznawać przeszłość - tłumaczył prelegent. - Sama moda na noszenie koszulek patriotycznych to za mało. Trzeba wykorzystać różne sposoby, aby kształtować postawy patriotyczne - stwierdził Jerzy Rudnicki.

O metodach przekazywania wartości patriotycznych mówili praktycy. Przykład żywej lekcji historii podała Marta Skowrońska-Chycińska z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Wałbrzychu.

- Po tym, jak obejrzeliśmy z wychowankami „Syberiadę”, zrodził się pomysł, aby poszukać osoby, która przeżyła coś podobnego. Okazało się, że w parafii jest ksiądz-sybirak. Chłopcy wszystko zrobili sami: ustalili, o co chcą zapytać, poszli z zaproszeniem. Spotkanie bardzo ich poruszyło. Siedzieli dwie godziny bez przerwy czy wychodzenia. Kontakt z żywym świadkiem historii zmienił wychowanków - przyznała nauczycielka.

Jolanta Omyła z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Walimiu mówiła o efektach lekcji historii w kompleksie Riese (filia obozu Gross-Rosen). - Uczniowie bardzo długo pamiętają fakty, których się tam dowiedzieli. Są bardzo skupieni na tym, co opowiada przewodnik, przeżywają męczeństwo więźniów.

Jeden z prelegentów mówił, że nie sama wiedza historyczna, ale poznanie konkretnych postaci, ich bohaterskich losów i chęć naśladowania prowadzi do zmiany postaw młodych ludzi.

Wśród dobrych praktyk wymieniano również odwiedziny w miejscach związanych z historią regionu (m.in. kompleks Osówka, Zamek Książ, Zamek Grodno, Krzyżowa, Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śl.), uczestniczenie w wydarzeniach patriotycznych i wolontariat podczas imprez międzynarodowych, a także udział w akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia”.

Efekt starań nauczycieli i wychowawców można było zobaczyć m.in. podczas prezentacji Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Mrowinach.

Wychowankowie wykonali hip-hopową piosenkę patriotyczną. Mówili też, kim jest dla nich patriota: to ten, kto kultywuje tradycje rodzinne i lokalne, zna historię Polski, dba o czystość języka, zna hymn Polski, kupuje polskie produkty, kibicuje polskim drużynom.

Konferencję ”Dzielenie się dobrymi praktykami” już po raz szósty zorganizował Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Wałbrzychu.

1 / 1
DO POBRANIA: |
  •  Podczas konferencji sami praktycy mówili, jak radzą sobie z patriotycznym wychowaniem trudnej młodzieży (obraz) |
Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami

Foto Gość DODANE 05.12.2018 AKTUALIZACJA 06.12.2018

Konferencja o dobrych praktykach w wychowaniu do wartości młodzieży z problemami

​  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • PATRIOTYZM
  • RESOCJALIZACJA
  • WARTOŚCI
  • WAŁBRZYCH
  • WYCHOWANIE

Polecane w subskrypcji

  • Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
  • Ameryka go kocha. Reportaż z Sanktuarium św. Jana Pawła II w Waszyngtonie
    • Z bliska
    • Barbara Gruszka-Zych
    Ameryka go kocha. Reportaż z Sanktuarium św. Jana Pawła II w Waszyngtonie
  • Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
  • Korpomowa najbardziej irytuje… najmłodszych pracowników korporacji. Kto zatem posługuje się „polgliszem”?
    • Polska
    • Piotr Legutko
    Korpomowa najbardziej irytuje… najmłodszych pracowników korporacji. Kto zatem posługuje się „polgliszem”?
  • Kościół ubogich i męczenników. Czego o. Robert Prevost nauczył się podczas misji w Peru?
    • Kościół
    • Wiesława Dąbrowska-Macura
    Kościół ubogich i męczenników. Czego o. Robert Prevost nauczył się podczas misji w Peru?
  • Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
    • Rozmowa
    • Wojciech Teister
    Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Podcasty
  • Nasze media
    • MAŁY GOŚĆ
    • RADIO eM
    • WIARA.PL
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • KURIA
    • PARAFIE