Nowy numer 38/2022 Archiwum

U źródeł polskości z Surfującym Aniołem

Przez 10 dni ponad setka dzieci nie tylko zwiedzała miejsca związane z początkami narodu, ale uczyła się także jak być patriotą i chrześcijaninem. Patronem wyjazdu był kandydat na ołtarze Guido Schäffer.

Wycieczki z ks. Marcinem Zawadą mają już swoją stałą formułę. Przez kilka dni uczestnikom i opiekunom towarzyszy hasło, którego kolejne litery powiązane są z cechami i umiejętnościami zdobywanymi w kolejnych dniach wyjazdu. Nie inaczej było tym razem. Od 8 do 17 lipca dzieci z Głuszycy, Szczawna-Zdroju, Polanicy-Zdroju i innych mniejszych miejscowości przeżywały „wakacje z wartościami”, którym patronował Guido Schäffer.

– Już w drodze do Biskupina poznali Surfującego Anioła, który po ukończeniu szkoły medycznej zajmował się bezdomnymi u boku sióstr misjonarek miłości. Działał także na rzecz rdzennych mieszkańców Ameryki. Nie rezygnował przy tym ze swej wielkiej pasji, jaką był surfing. W 2002 r. w klasztorze benedyktynów w Rio de Janeiro rozpoczął przygotowania do kapłaństwa, które kontynuował od 2008 r. w archidiecezjalnym seminarium św. Józefa. 1 maja 2009 r. utonął podczas surfowania w Oceanie Atlantyckim – przypomina ks. Marcin Zawada, główny organizator. Wyjaśnia, że głównym hasłem tegorocznego obozu były słowa: „Pójdź za Mną” nawiązujące do powołania uczniów przez Jezusa. – Każdy z nas może stać się takim uczniem, który na wzór naszego patrona, sługi Bożego pójdzie za Jezusem Chrystusem bez względu na okoliczności, w jakich się znajdzie. Wnikając w sens słów Ewangelii, skupialiśmy się na pasji – czym jest i jak realizować to, co w życiu dla nas ważne. Dowiedzieliśmy się dlaczego warto łączyć przyjemne z pożytecznym. Dla Guida było to surfowanie na falach i ewangelizacja ludzi, którzy znajdowali się w tym momencie na plaży – dodaje duchowny. Za przykładem nazywanego św. Franciszkiem z Rio de Janeiro dzieci aktywnie spędzały czas w Termach Maltańskich. Zwiedzały też miejscowości związane z historią Polski jak Poznań, Żnin, Gniezno, Wenecję, Lednicę z Muzeum Pierwszych Piastów, czy Biskupin.

– Tutejszy rezerwat archeologiczny jest jednym z największych w Europie. Dzięki swojej wyjątkowej wartości dla dziedzictwa kulturowego Polski, został uznany za Pomnik Historii. Najsłynniejsze jego stanowisko znajduje się na półwyspie Jeziora Biskupińskiego i obejmuje pozostałości osady obronnej z przełomu epok brązu i żelaza – relacjonuje Martyna, uczestniczka. W czasie Mszy św., które były stałym punktem każdego dnia, ks. Zawada mówił o różnych drogach do świętości i talentach, które posiadali m.in. patronowie poprzednich wyjazdów. Dodatkowymi atrakcjami były warsztaty z pieczenia drożdżówek i pierników, z wyrabiania masła, z ceramiki, jak również zajęcia sportowe i zabawy. – Przez cały wyjazd towarzyszyły nam też słowa związane z Guido: „Kochaj i bądź na fali”. Spędziliśmy razem dziesięć dni, dzięki którym staliśmy się bogatsi o nowe doświadczenia. Odnowiliśmy znajomości, zacieśniliśmy przyjaźnie, ale też poznaliśmy nowych ludzi. To był wspaniały czas. Chcemy dalej płynąć „na fali” Bożego słowa, służenia ludziom, dawania świadectwa życia oraz stawania się coraz lepszymi, bo to przecież wakacje z wartościami – podsumowuje Sara. Nie może się już doczekać kolejnego wyjazdu, który jest planowany na ferie zimowe.