powrót
Serwis internetowy Gościa Świdnickiego

Świdnica

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
  • facebook
  • rss
  • Powiadomienia
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
  • GN 18/2025
    GN 18/2025 Dokument:(9238269,Człowiek jednej roli)
  • GN 17/2025
    GN 17/2025 Dokument:(9228937,Synchronizacja i piękni ludzie)
  • Historia Kościoła (9) 03/2025
    Historia Kościoła (9) 03/2025 Dokument:(9220196,Państwo ze stosów. Czy Francja podłożyła za dużo ognia pod własną historię?)
Konserwatorzy podnoszący wielkoformatowy obraz w katedrze.  
Konserwatorzy podnoszący wielkoformatowy obraz w katedrze.
ks. Przemysław Pojasek /Foto Gość
⏮ ⏪
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
  • Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu
⏩ ⏭

Pierwszy obraz wrócił po renowacji do katedry. Jest ogromny! przejdź do galerii

Jeden z wielkoformatowych obrazów wiszących w nawie głównej nabrał blasku. Żywe kolory i naprawione ubytki, ale przede wszystkim rozmiar malowidła robią wrażenie.

ks. Przemysław Pojasek ks. Przemysław Pojasek

|

GOSC.PL

dodane 18.11.2020 19:38
0

Obrazy zawierające złożone wielopostaciowe kompozycje są dziełem legnickiego malarza Jeremiasza Josefa Knechtla. Zawierają sceny z życia patronów kościoła - św. Stanisława (na ścianie północnej) oraz św. Wacława (na ścianie południowej).

Zostały oprawione w bardzo bogato zdobione drewniane ramy, wykonane technikami snycersko-rzeźbiarskimi. W dekoracji ram (częściowo ażurowych, malowanych na kolor biały, a partiami złoconych) dominują przestrzennie ukształtowane liście akantu z uzupełnieniami innych motywów: kwiatów, wici, liści palmowych, wstęgi, muszli, drobnych motywów figuralnych, fragmentów motywów architektonicznych, bez wykorzystania większych motywów figuralnych. Za wykonawcę ram uważa się Tobiasa Franza Stallmeyera, jednego ze współpracowników kierującego warsztatem snycersko-rzeźbiarskim jezuitów świdnickich Johanna Riedla.

Ze względu na swoje wymiary (ok. 4 x 5,5 m) obrazy po odnowieniu dostarczone będą do katedry nawinięte na wałek. Nabite na krosna zostaną już wewnątrz świątyni i tak podciągnięte ku górze. Olbrzymi, nieporęczny format pozwala przypuszczać, że jakiekolwiek prace konserwatorskie były przeprowadzane "in situ" z poziomu rusztowania.

W środę 18 listopada do świdnickiej katedry wrócił pierwszy z nich, przedstawiający św. Stanisława rzucającego klątwę na króla Bolesława Śmiałego. Jest to fundacja jezuitów, co potwierdza rzeźbiona rama z godłem jezuitów (CSIS - Collegium Societatis Iesu Svidnicensis).

Obraz został już nabity na krosno, wkrótce trafi na swoje miejsce nad amboną. W najbliższym czasie do świątyni wrócą także kolejne obrazy zabrane do konserwacji. Prace wykonywane są w ramach projektu "Konserwacji, rewitalizacji i digitalizacji barokowego wnętrza gotyckiej katedry świdnickiej".

Czytaj też:
Ze ścian katedry znikają kolejne obrazy
Szukają pomocy nawet u świętych
Katedra. Patrzymy konserwatorom na ręce
Potrzeba 60 milionów

1 / 1
Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu

Foto Gość DODANE 18.11.2020

Przygotowanie do zawieszenia pierwszego wielkoformatowego obrazu

​W środę 18 listopada do świdnickiej katedry wrócił pierwszy z nich, przedstawiający św. Stanisława rzucającego klątwę na króla Bolesława Śmiałego. Jest to fundacja jezuitów, co potwierdza rzeźbiona rama z godłem jezuitów (CSIS - Collegium Societatis Iesu Svidnicensis).  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • KATEDRA ŚWIDNICKA
  • WIELKOFORMATOWE OBRAZY
  • ŚW. STANISŁAW

Polecane w subskrypcji

  • Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
  • Ameryka go kocha. Reportaż z Sanktuarium św. Jana Pawła II w Waszyngtonie
    • Z bliska
    • Barbara Gruszka-Zych
    Ameryka go kocha. Reportaż z Sanktuarium św. Jana Pawła II w Waszyngtonie
  • Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
  • Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Lwy Kościoła. Kim byli papieże o imieniu Leon?
  • Korpomowa najbardziej irytuje… najmłodszych pracowników korporacji. Kto zatem posługuje się „polgliszem”?
    • Polska
    • Piotr Legutko
    Korpomowa najbardziej irytuje… najmłodszych pracowników korporacji. Kto zatem posługuje się „polgliszem”?
  • Kościół ubogich i męczenników. Czego o. Robert Prevost nauczył się podczas misji w Peru?
    • Kościół
    • Wiesława Dąbrowska-Macura
    Kościół ubogich i męczenników. Czego o. Robert Prevost nauczył się podczas misji w Peru?
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Podcasty
  • Nasze media
    • MAŁY GOŚĆ
    • RADIO eM
    • WIARA.PL
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • KURIA
    • PARAFIE